23 jan 2017

 

Je zithouding achter je bureau is veel belangrijker dan je wellicht zou denken. Vooral omdat we vandaag de dag steeds meer thuis werken achter de kantoormeubelen is het noodzakelijk om te denken aan de manier waarop je zit. Daarnaast is ook de juiste houding en instelling van je bureau en stoel erg belangrijk. Wanneer je langdurig op een onjuiste manier zit dan heeft dit vaak een ongunstige invloed op je wervelkolom en schouders.

De juiste zithoogte

Wat vaak (verkeerd) wordt gedacht is dat men extra hoog op de stoel moet gaan zitten, zodat ze daarna makkelijk op kan staan. Dit maakt het echter even moeilijk om op te staan als bij een te lage zit. Dit komt omdat je dan moeilijk met je voeten bij de grond kunt komen; om dat te compenseren moet je veel kracht hebben in je armen om makkelijk op te staan. Daar komt ook nog eens bij dat verzitten dan moeilijk wordt. Wat ook vaak vergeten wordt is dat een te hoge zit je beenzenuwen af kunnen knellen. Dit veroorzaakt slapende benen. Bij een te lage zitting daarentegen neemt de rug automatisch een rondere vorm aan. Daarnaast kan een te lage zit ook afknelling van je darmen veroorzaken. Pas wanneer je je benen in een hoek van 90° op de grond kunt zetten. Om dat te controleren kun je een platte hand tussen de bovenkant van je knieholte en de zitting schuiven. Wanneer dat mogelijk is zit je goed. Het meest ideale is een in hoogte verstelbaar bureau. Zo kan je spelen met je zithoogte.

 

De correcte zithoek

Ook de juiste zithoek is belangrijk. Wanneer je een te schuine hoek tussen je rugleuning en je zitting ontstaat, treden er afschuifkrachten op. Dit is de reden waarom men veel onderuitzakt, waardoor je ondersteuning niet meer optimaal is. Dit komt voornamelijk voor bij stoelen waarbij uitsluitend de rugleuning naar achteren kan worden versteld.

 

De correcte zitdiepte

Wanneer je te diep zit zorgt dit altijd voor onderuitzakking. Als gevolg krijg je een bolle rug; dit maakt het opstaan en het gaan verzitten veel lastiger.

 

De correcte armleggerhoogte

Jouw armen wegen 10% van je lichaamsgewicht. Om je armen dus goed te kunnen laten uitrusten, moeten ook je armen kunnen worden ondersteund. Wanneer je armleggers te laag zitten, ga je automatisch onderuitgezakt zitten om zo je armen te kunnen laten steunen op de armleggers. Dit heeft een bolle rug tot gevolg. Daarnaast gaan ze vaak op één van de armleggers hangen; vervolgens zit je scheef in je stoel. Te hoge armleggers kunnen dan krampen in de hals en in de nek veroorzaken, omdat je schouders dan overdreven opgetrokken zijn.

 

De correcte lendenondersteuning

Alhoewel elke wervelkolom licht in een s-vorm is gebogen hele grote belastingen op. Het is zelfs zo dat 70 tot 80% van de rugklachten hier zijn oorsprong vindt., is iedere gedetailleerde vorm van iedere wervelkolom uniek. Er treden vooral bij het zitten op de lendenwervels Hoewel elke wervelkolom een licht gebogen s-vorm heeft, is de gedetailleerde vorm van iedere wervelkolom uniek. Bij het zitten treden er vooral op de lendenwervels zeer grote belastingen op. 70 tot 80% van de rugklachten vindt hier zijn oorsprong. Zowel de hoogte als de dikte van de lendensteun zouden instelbaar moeten zijn, dit omdat de romplengte maar ook de kromming van de wervelkolom per persoon zeer verschillend is.